ارزش زن در دین مقدس اسلام به قلم نویسنده ارجمند جناب آقای حسن مرادی
ارزش زن در دین مقدس اسلام
در دین مقدس اسلام ، زنان در بیشتر شئون با مردان برابرند و حتی در برخی مواقع ضروری از زنان بیشتر حمایت به عمل آمده است ، تقریبا یک زن مسلمان ، دارای همه حقوق و وظایفی است که مرد مسلمان برعهده دارد وفقط محدودیت های خاصی غرایز ویژه و طبیعت مخصوص زن برای نسوان پیش بینی شده است ، چون عمده ترین وظیفه زن ، تربیت خانه و پروردن کودک در شکم و پرستاری وشیر دادن طفل است ، خداوند ، احساسات رقیق به وی عطا فرموده است ، این لطف و رقت احساسات موجب می شود که گاه به گاه زن احکام عقلی را نادیده می گیرد و آنها را مغلوب عواطف خود می سازد و بنا بر این شئونی که مبتنی بر منطق خشک و تعلق عمیق و احتراز از ابراز احساسات باشد به زنان مراجعه نمی شود ، چنانکه قبول شغل قضا به معنی خاص شرعی برای زنان جایز نیست ، چه قاضی باید کاملا بیطرف باشد و تابع احساس نشود و فقر یا ثروت یا ضعف یا قدرت یا دوستی یا خویشاوندی هیچکدام مورد نظر قاضی نباید موثر واقع شود و حال آنکه زنان به حکم جنسی خود به این امور توجه دارند ، همچنین در شرع مقدس اسلام ، حق طلاق ویژه مردان است ، زیرا ممکن است هیجان احساسات زن در هنگام خشم یا حتی در مورد نارسایی های جزئی موجب از هم پاشیدن سازمان خانواده شود ، چون زن در خانواده عهده دار تنظیم خانه است و بیشتر وقت او در محیط خانواده می گذرد ، از حوادث اجتماعی اطلاع کافی ندارد واز وقایعی که یا قسمت اعظم آن در خارج از خانواده بنیاد می گیرد چندان آگاه نیست ، از این روی گواهی دو زن با گواهی یک مرد شناخته شده ودر برخی از موارد که جنبه احساسی در میان است ، گواهی زنان ، مسموع نیست ، در مقابل این محدودیت ، در بعضی موارد خاص زنان فقط شهادت آنها (گواهی چهار زن ) قابل قبول است ، نظر به اینکه اداره مالی خانواده در شرع اسلام بر عهده مردان گذاشته شده است واین تعهد هم مقتضی طبیعت مرد است و چون تلاش زنان برای کسب و تحصیل مال ، آنان را از اداره داخلی خانواده و رسیدگی به امور کودکان باز می دارد ، بدین ملاحظات در مقابل تعهد وظیفه مالی که مردان برعهده دارند ، سهم الارث مرد، دوبرابر زن معین شده است ، البته اگر کسی بخواهد از دارایی خویش زنان و مردان خانواده را به قدر مساوی دهد ، به وسیله صلح و هبه و سایر انتقالات نمی تواند نظر خود را تامین کند و راه اجرای اینگونه تصمیمات هم در شرع اسلام مسدود نیست ، همه حقوق و احکام و وظایف و مزایایی که در قرآن مجید برای مسلم و مومن تعیین شده ، جز در مواردی که استثناء شده باشد زنان را هم شامل می گردد ، تکلیف جهاد ، از زنان برداشته شده است، زیرا رفتن آنان به جهاد موجب تزلزل خانواده و بی سامانی کودکان می شود ، معهذا در جنگ های اسلامی از زنان برای پرستاری و کارهایی که از این قبیل استفاده شده است ، هم چنین در هنگام دفاع از دین و دیار ، زنان و مردان تکلیف مساوی دارند ، به حکم حدیث نبوی ، علم بر هر مسلمانی واجب است و این حدیث ، تمام زنان را نیز فرا می گیرد ، برحسب مقررات اسلامی هیچ مردی جز شوهر نمی تواند مباشر گرفتن کودک در حال تولد باشد، مگر در صورت نبودن زن مجرب و آماده برای انجام این خدمت ، لازمه همین حکم آنست که زنان به فن طب که پیچیده ترین و مهمترین فروغ دانش ها است روی آورند وبه طریق اولی برای فنون و علوم دیگر هم باید تا حد امکان نوعا تلاش کنند ، اسلام می خواهد همه مشاغلی که فقط با زنان ارتباط دارد و همچنین مشاغلی که زنان وضع خاصی نسبت به آن دارند در اختیار خود آنان قرار گیرد و بطور کلی از هیچ شغلی جز از شغل قضا محروم نیستند ، می دانیم که آئین مقدس اسلام به زنان استقلال مالی داده و نخستین آئینی است که این حق انسانی را در حد مساوات برای زنان شناخته است ، استقلال زنان در شئون سیاسی و مداخله آنان در امور اساسی اجتماع صریحا در قرآن اعلام شده است ،
حسن مرادی بهمن ماه سال ۹۹
استفاده از اشعار ونوشته های نویسندگان وشاعران با ذکر منبع ونام نویسنده وشاعر وکسب اجازه از ایشان مقدور است.